maandag 1 juni 2009

ah, die studies!

het moet allemaal het hoofdje in: werkwoordsvormen, meervouden, stijlfiguren, zinsleer, bijwoordelijke bepalingen in 10 soorten, samenstellingen en afleidingen, nevenschikkingen en onderschikkingen, leestekens, hoofdletters zoals die voor dit vak. zinsontleding is de grote boeman, en ook van de rest is een en ander flink abstract. "ik vind het niet zo leuk," zegt ze dan ook. maar het moet, in de prachtige lente waar de trampoline en het zwembad lokken. nu moet ze echter uithoudingskampioene zijn, en de ouders en de leraren spreken van organisatie en studieschema's en geblokte uren en behaalde punten. het zegt haar niet zoveel, maar ze ondergaat het. in haar antwoorden op vraagjes ter controle zoekt ze grappige of pienter gevonden uitwegen, maar ze doen niet uit, papa laat zich niet vermurwen. haar dofgelezen oogjes willen glinsteren bij buitenpret of kattenkwaad, haar jonge ledematen willen huppelen en springen in plaats van te zitten en stil te zijn omdat het hoofd moet werken. en ze is nog zo jong! en er volgen nog zoveel jaren met mooie dagen dat ze binnenzit en bladen omslaat en in stilte zucht!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten